Gmina Prabuty – weekendowy wypad do rodziny

1 Komentarz
dawna-stacja-stara-jania

Właśnie wróciliśmy z weekendowego wyjazdu do rodziny w Szramowie w Gminie Prabuty. Trzy dni w trzyosobowym składzie (pies został u rodziców – mamy nadzieję, że ostatni raz i na kolejne wyprawy już się z nami załapie) spędziliśmy na relaksie w gronie rodziny i krótkich spacerach po okolicy. Nocleg zorganizowaliśmy sobie we własnym zakresie w agroturystyce Romsto w pobliskiej Sypanicy.

Oczywiście starałem się, aby przy okazji wyjazdu zobaczyć coś ciekawego, zarówno na trasie dojazdowej, jak i na miejscu w okolicy Prabut. Ze względu na to, że na trasę dojazdu z Trójmiasta wybraliśmy autostradę A1 i drogę krajową nr 90, część podróży przebiegała wzdłuż linii kolejowej Szlachta – Myślice. Można śmiało powiedzieć, że to już linia historyczna, bo z powstałego ponad 100 lat temu szlaku kolejowego przebiegającego ze Szlachty przez Skórcz, Kopytkowo, Smętowo Graniczne, Opalanie, Kwidzyn, Prabuty, Stary Dzierzgoń do Myślic, funkcjonuje obecnie tylko niewielki jego odcinek – mianowicie pomiędzy Prabutami i Kwidzynem odbywa się ruch towarowy na potrzeby zakładów celulozowych w Kwidzynie. Więcej o tej linii można znaleźć tutaj.

My po zjeździe z autostrady w Kopytkowie, podjechaliśmy 1 km w kierunku Skórcza. Tam znajdowała się stacja Stara Jania, która jeszcze w 1995 obsługiwała ruch osobowy na odcinku Skórcz – Smętowo Graniczne. Likwidację tego odcinka ostatecznie przypieczętowała budowa autostrady, która trwale przecięła szlak kolejowy pomiędzy stacjami Stara Jania i Kopytkowo.

Dzisiaj o istnieniu kolei w tym miejscu świadczą budynki kolejowe przerobione na budynki mieszkalne, resztki nasypów, nieliczne nierozkradzione jeszcze szyny kolejowe oraz obiekty inżynieryjne i techniczne związane z dawnym szlakiem – mosty, przepusty, słupki kilometrażowe, etc.

dawna-stacja-stara-jania

Dawna stacja Stara Jania na linii Szlachta – Myślice. [fot. materiał własny]

budynek-kolejowy-stacja-stara-jania

Budynek kolejowy na dawnej stacji Stara Jania na linii Szlachta – Myślice. [fot. materiał własny]

sklup-kilometrazowy

Słupek kilometrażowy na dawnej stacji Stara Jania na linii Szlachta – Myślice. [fot. materiał własny]

Potem, jadąc w kierunku Kwidzyna, zboczyliśmy nieco z drogi i wjechaliśmy do Opalenia. Tam Gosia nakarmiła Hankę, a ja pooglądałem sobie przyczółki dawnego mostu kolejowo-drogowego, otwartego w 1909 roku, a rozebranego następnie w 1928 i przeniesionego do Torunia oraz Konina. Historię tej przeprawy można znaleźć tutaj i tutaj.

most-kolejowy-opalen

Zachodni przyczółek dawnego mostu kolejowego-drogowego w Opaleniu na dawnej linii kolejowej Szlachta – Myślice. [fot. materiał własny]

Po karmieniu Hanki w Opaleniu ruszyliśmy przez nowy most drogowy w Kwidzynie w kierunku Szramowa, robiąc sobie pod koniec jedynie krótki postój w pobliżu dawnej stacji kolejowej Gonty (odcinek Prabuty – Kwidzyn). W tym miejscu, jeszcze w 2000 roku stawały pociągi osobowe relacji Kwidzyn – Prabuty. Stąd też najbliżej było (ok. 1,5 km) do rodzinnej wsi mojej teściowej – Szramowa. Dzisiaj z dwóch torów dawnej linii, przejezdny jest tylko jeden, po którym kursują z rzadka składy towarowe. Po samej stacji zaś pozostały już tylko zakrzaczone krawędzie peronów i dawny budynek stacyjny przerobiony na budynek mieszkalny.

lewy-tor-stacja-gonty

Dawna stacja Gonty. Na zdjęciu nieczynny już lewy tor (patrząc w kierunku Kwidzyna) na odcinku Prabuty – Kwidzyn na linii Szlachta – Myślice. [fot. materiał własny]

stacja-gonty

Dawna stacja Gonty na linii Szlachta – Myślice. Po lewej zarośnięty dawny peron. [fot. materiał własny]

Kolejnego już dnia w trakcie wypadu do Kwidzyna, zaliczyliśmy piękny most kolejowy na tej samej trasie. Położony w granicach Kwidzyna most nad rzeką Liwą należy z pewnością do bardziej urokliwych konstrukcji tego typu w tej okolicy.

most-kolejowy-rzeka-liwa

Most kolejowy nad rzeką Liwą w Kwidzynie na linii kolejowej Kwidzyn – Prabuty. Widok z mostu. [fot. materiał własny]

most-kolejowy-kwidzyn

Most kolejowy nad rzeką Liwą w Kwidzynie na linii kolejowej Kwidzyn – Prabuty. [fot. materiał własny]

W trakcie tego weekendowego pobytu mieliśmy okazję zobaczyć jeszcze fragmenty dwóch innych linii kolejowych, w tym nowo wyremontowanej trasy z Trójmiasta do Warszawy, ale o tym już innym razem.
Paweł

1 Koment.
  • Anonimowy

    Odpowiedz

    Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

Zostaw komentarz