Spacer wzdłuż Magistrali Węglowej na odcinku Bąk-Lipowa Tucholska

3 komentarze
kanał wdy

W listopadzie 2012 roku jakoś mnie napadło na spacery wzdłuż ciekawych linii kolejowych – zarówno tych czynnych, jak i zawieszonych bądź zlikwidowanych. Zdecydowanie najciekawszym z tych spacerów był samotny marsz wzdłuż Magistrali Węglowej na odcinku Bąk – Lipowa Tucholska (start i meta na Mapach Google).

Ten odcinek jest obecnie wykorzystywany już tylko dla celów przewozów towarowych (ruch osobowy na tym odcinku odbywa się przez Szlachtę, Czersk i Karsin). Dlatego podziwianie tego jednego z najpiękniejszych odcinków największej komunikacyjnej inwestycji II Rzeczypospolitej wymaga własnych nóg bądź roweru górskiego (piach, wszędzie piach).

Magistrala wiedzie w tym miejscu przez piękne lasy i łąki Borów Tucholskich, zdala od osad ludzkich (poza okolicami stacji Łąg Południowy). Na swojej drodze napotykamy jednak gęsto ślady cywilizacji w postaci mostów, stacji i innych obiektów inżynieryjnych powstałych na potrzeby linii. I chociaż czasy świetności ma to już zdecydowanie dawno za sobą, to jednak większość tej liczącej prawie 100 lat infrastruktury dalej funkcjonuje i jakoś sobie radzi. Jestem ciekaw jak za 100 lat będą wyglądały obecne linie kolejowe przy porównywalnych nakładach 🙂

Moja trasa liczyła niecałe 25 km, przy czym 2 razy zdarzyło mi się lekko zboczyć. Gdybym więc trzymał się torów, to wyszłoby pewnie około 23 km, czyli dokładnie tyle, ile zgodnie z mapami kolejowymi liczy ten odcinek. Trasa była łatwa, wystarczy trzymać się idącej wzdłuż torów ścieżki, a jedyny wysiłek polegał na tym, aby nie patrzeć w dół podczas przechodzenia przez most nad Wdą.

Dojazd do Bąka pociągiem jest możliwy teraz tylko w sezonie letnim z Kościerzyny lub Czerska. Natomiast do Lipowy Tucholskiej można pociągiem dojechać z Czerska lub Wierzchucina. Do odległej o 2 km od Lipowej stacji Szlachty można dojechać pociągiem także z Laskowic. Niestety są to pewnie ostatnie lata funkcjonowania linii kolejowych na tym terenie, więc pewnie wkrótce na marsz tymi szlakami będzie trzeba wybierać się autobusem lub własnym transportem.

Kilka słów o samej Magistrali, a przede wszystkim dlaczego ta inwestycja miała takie znaczenie, można znaleźć na stronie Wikipedii oraz w największej bazie linii kolejowych w Polsce.

Poniżej parę moich zdjęć ze spaceru:

budynek-stacyjny-stacja-bak

Typowy dla Magistrali Węglowej budynek stacyjny. Stacja Bąk. [fot. zbiory własne]

ramba-przeladunkowa-bak

Niszczejąca wiata nad rampą przeładunkową na stacji Bąk. [fot. zbiory własne]

dom-kolejarski-stacja-bak

Dom kolejarski przy stacji Bąk. [fot. zbiory własne]

tory-kierunek-wierzchucin

Prosto kierunek Wierzchucin przez Lipowę Tucholską, w prawo do Czerska przez Karsin. [fot. zbiory własne]

droga-techniczna-magistrala-weglowa

Droga techniczna wzdłuż Magistrali Węglowej. [fot. zbiory własne]

budka-straznika-kanalowego

To wcale nie budka dróżnika, tylko budka strażnika kanałowego. [fot. zbiory własne].

most-nad-kanalem-wdy

A to most nad kanałem, którego zapewne kiedyś pilnował strażnik. [fot. zbiory własne]

kanał wdy

A to już sam kanał – Kanał Wdy. [fot. zbiory własne]

posterunek-kolejowy-stacja-wojtal

Niszczejący budynek posterunku kolejowego przy stacji Wojtal. [fot. zbiory własne]

stacja-wojtal

Stacja Wojtal, nowa tablica, odmalowana linia bezpieczeństwa, ale pociągu osobowego dawno już tu nie było. [fot. zbiory własne]

most-nad-wda

Most nad Wdą. Zwraca uwagę konstrukcja mostu, która zakładała (w latach 30.) budowę drugiego toru w przyszłości. [fot. zbiory własne]

widok-na-wde

Widok na Wdę z mostu kolejowego koło Wojtala. [fot. zbiory własne]

most-rzeka-wda

A tak wygląda most na Wdzie z drugiej strony ? [fot. zbiory własne]

most-kolejowy-rzeka-niechwaszcz

Most kolejowy nad rzeczką Niechwaszcz (koło Wojtala). Tu także pozostawiono rezerwę na drugi tor, który już na pewno nigdy nie powstanie. [fot. zbiory własne]

rozlewiska-rzeka-niechwaszcz

Rozlewiska rzeczki Niechwaszcz widziane z nasypu Magistrali Węglowej.

budynek-stacji-szalamaje

Budynek kolejnej stacji – Szałamaje. [fot. zbiory własne]

nasyp-magistrali-weglowej-chojnice-tczew

Widok z nasypu Magistrali Węglowej na linię Chojnice-Tczew (tzw. Ost Bahn). [fot. zbiory własne]

widok-wiadukt-kolejowy

Widok z wiaduktu Magistrali Węglowej na Drogę Krajową nr 22 (tzw. Berlinkę), która kiedyś łączyła Berlin z Kaliningradem. [fot. zbiory własne]

magistrala-weglowa-szlachty

Magistrala Węglowa koło Szlachty, a nad nią wiadukt z linią kolejową Czersk-Laskowice Pomorskie. [fot. zbiory własne]

blok-kolejarski-lipowa-tucholska

Blok kolejarski koło stacji Lipowa Tucholska.

fundamenty-wierzy-cisnien

Fundamenty nieistniejącej wieży ciśnień koło stacji Lipowa Tucholska.

budynek-stacja-lipowa-tucholska

Budynek stacji Lipowa Tucholska. 3 perony pasażerskie, a dziennie odprawia się tu już tylko około 6 par pociągów osobowych. [fot. zbiory własne]

Paweł

3 Koment.
  • Anonimowy

    Odpowiedz

    "Fundamenty nieistniejącej wieży ciśnień koło stacji Lipowa Tucholska" – to nie są żadne fundamenty wieży ciśnień, tylko pozostałości po stawie.

  • Anonimowy

    Odpowiedz

    "Droga techniczna wzdłuż Magistrali Węglowej" – raczej pas przeciwpożarowy…

  • Paweł

    Odpowiedz

    Pas przeciwpożarowy jest pomiędzy drogą a torami. Natomiast informacje o tym, że są to pozostałości po wieży ciśnień mam z wiarygodnego źródła – miejscowego emerytowanego kolejarza 🙂 Chyba, że ma Pan może podać jakieś inne źródło?

Zostaw komentarz