Spacer wdłuż Magistrali Węglowej na trasie Borkowo – Babi Dół

0 Komentarzy
tory-kolejowe

W pewien listopadowy dzień 2012 roku się z Gosią na spacer w psem wzdłuż linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna na odcinku Borkowo – Babi Dół. To powstały w 1930 roku odcinek Magistrali Węglowej łączącej Gdynię i port z Górnym Śląskiem.

Samochód zaparkowaliśmy sobie tuż przy przystanku kolejowym Borkowo (miejsce startu na Google Maps) i udaliśmy się wzdłuż torów w kierunku Glincza. Pierwszym obiektem na naszej trasie był Zakład Hodowli Ryb Łososiowatych w Rutkach, który mogliśmy obejrzeć sobie z poziomu nasypu kolejowego. W tym miejscu zboczyliśmy nieco z naszej linii kolejowej i udaliśmy się kilkaset metrów w kierunku drugiego pobliskiego szlaku kolejowego Kartuzy – Pruszcz Gdański, aby wejść sobie na stuletni most kolejowy w Rutkach na tejże linii, który został przewieszony nad rzeką Radunią.

Dalej wzdłuż linii Kartuzy – Pruszcz Gdański doszliśmy do dawnego posterunku odgałęźnego w Glinczu, gdzie jeszcze w latach 90. obie linie kolejowe się krzyżowały. Teraz mijają się one tam bez możliwości wjazdu z jednej linii na drugą. Najnowsze jednak plany związane z inwestycjami towarzyszącymi budowie Kolei Metropolitalnej przewidują odbudowę posterunku i rozjazdu, dzięki czemu po 20 latach przerwy pociągi znów będą mogły dotrzeć bezpośrednio z Gdyni do Kartuz bez konieczności jazdy przez Somonino. Rozjazd ten umożliwi także powstanie, po wybudowaniu Kolei Metropolitalnej, bezpośredniego połączenia kolejowego Kartuz z Gdańskiem.

Odcinek z Glincza do Babiego Dołu (koniec spaceru na Google Maps) pokonaliśmy leśną ścieżką biegnącą wzdłuż toru do Kościerzyny. Z Babiego Dołu do miejsca startu spaceru wróciliśmy szynobusem relacji Kościerzyna – Gdynia Główna. Cały spacer z Borkowa do Babiego Dołu zajął nam około dwóch godzin i liczył około 9 km.

peron-borkow

Peron w Borkowie. Początek naszego spaceru. [fot. zbiory własne]

przejazd-pod-linia-kolejowa

Przejazd pod linią kolejową Gdynia – Kościerzyna (Magistrala Węglowa) w Borkowie. [fot. zbiory własne]

zaklas-hodowli-ryb-rutki

Zakład Hodowli Ryb Łososiowatych w Rutkach koło Żukowa. [fot. zbiory własne]

most-kolejowy-kartuzy-pruszcz

Most kolejowy na linii Kartuzy – Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]

most-kolejowy-rutki

Most kolejowy na linii Kartuzy – Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]

most-kolejowy

Most kolejowy na linii Kartuzy – Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]

ruiny-posterunku-glincz

Ruiny posterunku odgałęźnego w Glinczu. [fot. zbiory własne]

dawny-posterunek-odgalezny-glincz

Dawny posterunek odgałęźny w Glinczu. Po prawej tor linii Kartuzy – Pruszcz Gdański, po lewej Magistrala Węglowa. Od lat 90. XX wieku pomiędzy tymi liniami nie ma możliwości przejazdu.[fot. zbiory własne]

przejscie-magistrala-weglowa

Przejście nad Magistralą Węglową w okolicy Glincza. [fot. zbiory własne]

magistrala-weglowa-glincz

Magistrala Węglowa w kierunku Kościerzyny w okolicy Glincza. [fot. zbiory własne]

skrzyzowanie-linii-kolejowych

Skrzyżowanie linii kolejowych Kartuzy-Pruszcz Gdański (o góry) oraz Magistrali Węglowej (na dole). [fot. zbiory własne]

szynobus-gdynia-koscierzyny

Szynobus na trasie z Gdyni do Kościerzyny. [fot. zbiory własne]

peron-babi-dol

Peron na stacji Babi Dół. [fot. zbiory własne]

budynek-stacyjny-babi-dol

Budynek stacyjny w Babim Dole. [fot. zbiory własne]

budynek-kolejowy-magistarali-weglowej

Budynek kolejarski w Babim Dole typowy dla Magistrali Węglowej. [fot. zbiory własne]

Paweł

0 Koment.

Zostaw komentarz