niedziela, 11 maja 2014

Spacer wzdłuż Magistrali Węglowej na odcinku Bąk-Lipowa Tucholska

W listopadzie 2012 roku jakoś mnie napadło na spacery wzdłuż ciekawych linii kolejowych - zarówno tych czynnych, jak i zawieszonych bądź zlikwidowanych. Zdecydowanie najciekawszym z tych spacerów był samotny marsz wzdłuż Magistrali Węglowej na odcinku Bąk - Lipowa Tucholska (start i meta na Mapach Google).

Ten odcinek jest obecnie wykorzystywany już tylko dla celów przewozów towarowych (ruch osobowy na tym odcinku odbywa się przez Szlachtę, Czersk i Karsin). Dlatego podziwianie tego jednego z najpiękniejszych odcinków największej komunikacyjnej inwestycji II Rzeczypospolitej wymaga własnych nóg bądź roweru górskiego (piach, wszędzie piach).

Magistrala wiedzie w tym miejscu przez piękne lasy i łąki Borów Tucholskich, zdala od osad ludzkich (poza okolicami stacji Łąg Południowy). Na swojej drodze napotykamy jednak gęsto ślady cywilizacji w postaci mostów, stacji i innych obiektów inżynieryjnych powstałych na potrzeby linii. I chociaż czasy świetności ma to już zdecydowanie dawno za sobą, to jednak większość tej liczącej prawie 100 lat infrastruktury dalej funkcjonuje i jakoś sobie radzi. Jestem ciekaw jak za 100 lat będą wyglądały obecne linie kolejowe przy porównywalnych nakładach :)

Moja trasa liczyła niecałe 25 km, przy czym 2 razy zdarzyło mi się lekko zboczyć. Gdybym więc trzymał się torów, to wyszłoby pewnie około 23 km, czyli dokładnie tyle, ile zgodnie z mapami kolejowymi liczy ten odcinek. Trasa była łatwa, wystarczy trzymać się idącej wzdłuż torów ścieżki, a jedyny wysiłek polegał na tym, aby nie patrzeć w dół podczas przechodzenia przez most nad Wdą.

Dojazd do Bąka pociągiem jest możliwy teraz tylko w sezonie letnim z Kościerzyny lub Czerska. Natomiast do Lipowy Tucholskiej można pociągiem dojechać z Czerska lub Wierzchucina. Do odległej o 2 km od Lipowej stacji Szlachty można dojechać pociągiem także z Laskowic. Niestety są to pewnie ostatnie lata funkcjonowania linii kolejowych na tym terenie, więc pewnie wkrótce na marsz tymi szlakami będzie trzeba wybierać się autobusem lub własnym transportem.

Kilka słów o samej Magistrali, a przede wszystkim dlaczego ta inwestycja miała takie znaczenie, można znaleźć na stronie Wikipedii oraz w największej bazie linii kolejowych w Polsce.

Poniżej parę moich zdjęć ze spaceru:

Typowy dla Magistrali Węglowej budynek stacyjny. Stacja Bąk. [fot. zbiory własne]

Niszczejąca wiata nad rampą przeładunkową na stacji Bąk. [fot. zbiory własne]

Dom kolejarski przy stacji Bąk. [fot. zbiory własne]

Prosto kierunek Wierzchucin przez Lipowę Tucholską, w prawo do Czerska przez Karsin. [fot. zbiory własne]

Droga techniczna wzdłuż Magistrali Węglowej. [fot. zbiory własne]

To wcale nie budka dróżnika, tylko budka strażnika kanałowego. [fot. zbiory własne].

A to most nad kanałem, którego zapewne kiedyś pilnował strażnik. [fot. zbiory własne]

A to już sam kanał - Kanał Wdy. [fot. zbiory własne]

Niszczejący budynek posterunku kolejowego przy stacji Wojtal. [fot. zbiory własne]

Stacja Wojtal, nowa tablica, odmalowana linia bezpieczeństwa, ale pociągu osobowego dawno już tu nie było. [fot. zbiory własne]

Most nad Wdą. Zwraca uwagę konstrukcja mostu, która zakładała (w latach 30.) budowę drugiego toru w przyszłości. [fot. zbiory własne]

Widok na Wdę z mostu kolejowego koło Wojtala. [fot. zbiory własne]

A tak wygląda most na Wdzie z drugiej strony :) [fot. zbiory własne]

Most kolejowy nad rzeczką Niechwaszcz (koło Wojtala). Tu także pozostawiono rezerwę na drugi tor, który już na pewno nigdy nie powstanie. [fot. zbiory własne]

Rozlewiska rzeczki Niechwaszcz widziane z nasypu Magistrali Węglowej.

Budynek kolejnej stacji - Szałamaje. [fot. zbiory własne]

Widok z nasypu Magistrali Węglowej na linię Chojnice-Tczew (tzw. Ost Bahn). [fot. zbiory własne]

Widok z wiaduktu Magistrali Węglowej na Drogę Krajową nr 22 (tzw. Berlinkę), która kiedyś łączyła Berlin z Kaliningradem. [fot. zbiory własne] 

Magistrala Węglowa koło Szlachty, a nad nią wiadukt z linią kolejową Czersk-Laskowice Pomorskie. [fot. zbiory własne]

Blok kolejarski koło stacji Lipowa Tucholska.

Fundamenty nieistniejącej wieży ciśnień koło stacji Lipowa Tucholska.

Budynek stacji Lipowa Tucholska. 3 perony pasażerskie, a dziennie odprawia się tu już tylko około 6 par pociągów osobowych. [fot. zbiory własne]

Ślad GPS spaceru wraz z danymi statystycznymi przejścia:

Pokaż Bąk - Lipowa Tucholska na większej mapie

Rodzaj aktywności: Wędrówka
Całkowity dystans: 24,88 km (mil: 15,5)
Łączny czas: 5:28:18
Czas w ruchu: 5:18:34
Średnia prędkość: 4,55 km/h (mil/h: 2,8)
Średnia prędkość ruchu: 4,69 km/h (mil/h: 2,9)
Maksymalna prędkość: 18,52 km/h (mil/h: 11,5)
Średnie tempo: 13:12 min/km (21:14 min/milę)
Średnie tempo ruchu: 12:48 min/km (20:36 min/milę)
Najszybsze tempo: 3:14 min/km (5:13 min/milę)
Maksymalna wysokość: 189 m (stóp: 622)
Minimalna wysokość: 132 m (stóp: 432)
Różnica wysokości: 416 m (stóp: 1364)
Maksymalne nachylenie: 45%
Minimalne nachylenie: 16%
Zarejestrowano: 18.11.2012 9:34

Paweł

3 komentarze:

  1. "Fundamenty nieistniejącej wieży ciśnień koło stacji Lipowa Tucholska" - to nie są żadne fundamenty wieży ciśnień, tylko pozostałości po stawie.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Droga techniczna wzdłuż Magistrali Węglowej" - raczej pas przeciwpożarowy...

    OdpowiedzUsuń
  3. Pas przeciwpożarowy jest pomiędzy drogą a torami. Natomiast informacje o tym, że są to pozostałości po wieży ciśnień mam z wiarygodnego źródła - miejscowego emerytowanego kolejarza :) Chyba, że ma Pan może podać jakieś inne źródło?

    OdpowiedzUsuń