czwartek, 15 maja 2014

Spacer wdłuż Magistrali Węglowej na trasie Borkowo - Babi Dół

W pewien listopadowy dzień 2012 roku się z Gosią na spacer w psem wzdłuż linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna na odcinku Borkowo - Babi Dół. To powstały w 1930 roku odcinek Magistrali Węglowej łączącej Gdynię i port z Górnym Śląskiem.

Samochód zaparkowaliśmy sobie tuż przy przystanku kolejowym Borkowo (miejsce startu na Google Maps) i udaliśmy się wzdłuż torów w kierunku Glincza. Pierwszym obiektem na naszej trasie był Zakład Hodowli Ryb Łososiowatych w Rutkach, który mogliśmy obejrzeć sobie z poziomu nasypu kolejowego. W tym miejscu zboczyliśmy nieco z naszej linii kolejowej i udaliśmy się kilkaset metrów w kierunku drugiego pobliskiego szlaku kolejowego Kartuzy - Pruszcz Gdański, aby wejść sobie na stuletni most kolejowy w Rutkach na tejże linii, który został przewieszony nad rzeką Radunią.


Dalej wzdłuż linii Kartuzy - Pruszcz Gdański doszliśmy do dawnego posterunku odgałęźnego w Glinczu, gdzie jeszcze w latach 90. obie linie kolejowe się krzyżowały. Teraz mijają się one tam bez możliwości wjazdu z jednej linii na drugą. Najnowsze jednak plany związane z inwestycjami towarzyszącymi budowie Kolei Metropolitalnej przewidują odbudowę posterunku i rozjazdu, dzięki czemu po 20 latach przerwy pociągi znów będą mogły dotrzeć bezpośrednio z Gdyni do Kartuz bez konieczności jazdy przez Somonino. Rozjazd ten umożliwi także powstanie, po wybudowaniu Kolei Metropolitalnej, bezpośredniego połączenia kolejowego Kartuz z Gdańskiem.

Odcinek z Glincza do Babiego Dołu (koniec spaceru na Google Maps) pokonaliśmy leśną ścieżką biegnącą wzdłuż toru do Kościerzyny. Z Babiego Dołu do miejsca startu spaceru wróciliśmy szynobusem relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Cały spacer z Borkowa do Babiego Dołu zajął nam około dwóch godzin i liczył około 9 km.

Kilka fotek z naszego spaceru:
Peron w Borkowie. Początek naszego spaceru. [fot. zbiory własne]

Przejazd pod linią kolejową Gdynia - Kościerzyna (Magistrala Węglowa) w Borkowie. [fot. zbiory własne] 
Zakład Hodowli Ryb Łososiowatych w Rutkach koło Żukowa. [fot. zbiory własne]

Most kolejowy na linii Kartuzy - Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]
Most kolejowy na linii Kartuzy - Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]

Most kolejowy na linii Kartuzy - Pruszcz Gdański w Rutkach. [fot. zbiory własne]

Ruiny posterunku odgałęźnego w Glinczu. [fot. zbiory własne]

Dawny posterunek odgałęźny w Glinczu. Po prawej tor linii Kartuzy - Pruszcz Gdański, po lewej Magistrala Węglowa. Od lat 90. XX wieku pomiędzy tymi liniami nie ma możliwości przejazdu.[fot. zbiory własne]

Przejście nad Magistralą Węglową w okolicy Glincza. [fot. zbiory własne]

Magistrala Węglowa w kierunku Kościerzyny w okolicy Glincza. [fot. zbiory własne]

Skrzyżowanie linii kolejowych Kartuzy-Pruszcz Gdański (o góry) oraz Magistrali Węglowej (na dole). [fot. zbiory własne]

Szynobus na trasie z Gdyni do Kościerzyny. [fot. zbiory własne]


Peron na stacji Babi Dół. [fot. zbiory własne]

Budynek stacyjny w Babim Dole. [fot. zbiory własne]

Budynek kolejarski w Babim Dole typowy dla Magistrali Węglowej. [fot. zbiory własne]



Paweł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz